030 3D

Ruimtelijk werk in Utrecht 030-3D

Drie kunstenaars tonen hun interpretatie van de stad Utrecht in driedimensionaal werk. In het pand van het onlangs gerenoveerde Kunstliefde smelt het werk samen van Karen Ebert, Louise Hessel en Mieke van den Hoeven. De stad komt in beeld door persoonlijke verhalen, brokstukken uit het verleden en beelden uit het geheugen.

Door Els Vegter

Eigenlijk hadden ze hier met zijn vieren moeten exposeren. Kunstenaar Theo Sanders van Laboratorio was de vierde man die eerder dit jaar plotseling overleed. Hij is intensief bij de voorbereidingen betrokken geweest en heeft ook zijn stempel gedrukt op idee en uitvoering. De expositie gaat in op herinneringen aan Utrecht en beelden die in ons geheugen gegrift zijn. Patisserie Nootenboom, modezaak Gerson op de Oude gracht of Galerie Modernes op de hoek van de Lange Viestraat; het zijn herinneringen geworden.
Bij binnenkomst is de benedenzaal van Kunstliefde gevuld met slechts één werk. De muren zijn leeg, de ruimte donker. Een transparante installatie van Mieke van  den Hoeven getiteld Ankerplaatsen trekt de aandacht. Aan onzichtbare draden hangen plattegronden en foto’s van betekenisvolle plekken in de stad die aangelicht worden met spots. De lichte schaduwen op de grond werken mee in het beeld. Het zijn eilandjes in de stad die als ankerplaatsen dienen. Het is meditatief om naar te kijken en vakkundig gemaakt. Mieke vertelt dat het in haar werk gaat om het aftasten van de wereld om haar heen en grip krijgen op de werkelijkheid. In haar installaties is altijd beweging te zien en vaak gebruikt ze spiegels of raampartijen. Haar werk gaat over begrenzingen en het afbakenen van de ruimte. In deze installatie toont ze plekken waaraan ze persoonlijke herinneringen heeft. ‘Deze voor mij betekenisvolle plekken bepalen mijn referentiekader en mijn beeld van de stad. De plekken kunnen in de loop van de tijd veranderen, net zoals alle plekken door gebeurtenissen van betekenis kunnen veranderen. Het gaat mij om het gegeven dat iedereen de stad vanuit andere invalshoeken bekijkt en dat dus de stad voor iedereen ook weer anders is. Iedereen heeft zijn eigen persoonlijke plattegrond en beeld van de stad. Soms gaat het om plekken die je wilt vergeten. Iedereen heeft daar zijn eigen plekken voor. Het gaat niet zozeer om mijn plekken.’ De kaarten die ze gebruikt in de installatie geven het beeld een objectieve waarde. Het is persoonlijk, maar ook universeel.


Wilt u het hele artikel lezen, neem dan een abonnement, of vraag een proefnummer aan.

Comments