Aeneas Wilder

WAUW!

Soms kom je een ‘wauw’ kunstwerk tegen dat je dag goed maakt. Dat gebeurde vorig jaar zomer 2009 toen ik op het strand van Westende oog in oog stond met een enorme iglo die de kunstenaar Aeneas Wilder daar had neergezet. Aeneas Wilder woont en werkt in Schotland en Japan. In mei was er werk van hem te zien in Pictura in Dordrecht waar hij een grote installatie bouwde. Reden om er te gaan kijken.

Door Astrid Tanis

Het werk van Wilder kenmerkt zich door een mathematisch herhalende stapeling van losse latten. Het zijn installaties van herhaling die slechts voor één tentoonstelling bestaan en vervolgens aan het einde van een tentoonstellingsperiode door toedoen van de kunstenaar ter aarde storten. 

Twee aspecten maken het werk extra boeiend. Dat is aan de ene kant het monumentale formaat en aan de andere kant het tijdelijke en kwetsbare aspect. 

In Pictura bouwde hij de gehele achterste zaal vol met een vierkant houten raamwerk. In de voorste zaal werden de wanden voorzien van hetzelfde patroon als de balken, maar dan geschilderd. Op deze manier werden beide zalen onderdeel van een installatie. Ik moet zeggen dat deze installatie mij niet hetzelfde “wauw gevoel” gaf als het kunstwerk in Westende, maar hierin leek ik alleen te staan. Om mij heen zag ik vele bezoekers tijdens de opening die het “wauw gevoel” duidelijk wel hadden. Door zijn werk in Westende was ik schijnbaar teveel verwend. Rondom het werk in de achterste zaal was een smal pad waardoor je langs het kunstwerk kon lopen. Vier personen per keer mochten erin. De rij was lang en dat kun je een nadeel noemen. Tegelijkertijd besefte ik dat veel kunstenaars of tentoonstellingmakers een dusdanig kwetsbaar werk vaak met een touw of glaswand van het publiek afschermen. Hier werd aardig wat risico genomen.


Lees meer in Beelden 2#2010. Neem een abonnement of vraag een proefnummer aan.  


Comments