Barstensvol glas

Gebroken als Glas 

Barstensvol Glas is gedurende 2011 een rondreizende tentoonstelling van de Vereniging van Vrienden van Modern Glas (VVMG). De naam van de tentoonstelling roept al spanning op. Gaat hier misschien iets stuk? Hoe? Wanneer? De aanleiding voor de VVMG om met hun kwetsbare objecten naar musea en galeries her en der door het land te reizen, is hun jubileumjaar. Al 25 jaar buigen de leden van de VVMG zich over fragiel werk. Maar het idee van reizen met al dat kostbare glas dat kan barsten en breken, laat me onwillekeurig huiveren. Dat was het begin.     

Door Carina van der Walt

Misschien als gevolg van die huivering ving ik de reis naar de tentoonstelling in Alphen aan den Rijn onwetend een dag te laat aan. Ik arriveerde bij het Kunsteducatiecentrum Parkexpressie terwijl de laatste twee objecten wachtte om ingepakt te worden: Sitting Corner (2000) van Caroline Prissen en Shopping (2009) van Louis La Rooy. Sitting Corner ziet er erg breekbaar uit. Is dat misschien een van de redenen waarom slechts achttien hiervan in 2000 verkocht zijn? De rest van de objecten zijn veilig in metalen koffers opgeborgen en in de laadbak van een moderne stationwagon geplaatst – gereed voor de tocht naar Schiedam. Deze tentoonstelling is voor mijn doel voorlopig onderbroken.    

Onderbroken

Gelukkig kreeg ik te horen dat een permanente collectie van al de betreffende objecten in Leerdam staat. De VVMG is de steunvereniging van het Nationale Glasmuseum in Leerdam. Dan maar naar Leerdam, want er is geen thematische indeling of vooraf bedacht plan van opstelling voor deze rondreizende tentoonstelling. Elke tentoonstelling ziet er anders uit. Een extra reisje achter de objecten aan, past in het concept.

Daar staan ze dan in hun glazen vitrines. Le baiser de verre (1987) van de legendarische Willem Heesen oogt sereen. Het wit geblazen object is met de hand gevormd: een contradictio in terminis. Toch is het mogelijk om zoiets te doen met behulp van nat papier. Heesen was elf jaar lang de hoofdontwerper van de glasfabriek Leerdam. In 1977 begint hij zijn eigen studio, De Oude Horn. Deze studio groeide uit tot een podium voor de beeldende glaskunst. In 2007 overleed Heesen. Zijn as ging naar de glasoven in De Oude Horn – een mooie gesloten cirkel.  

Lees meer in Beelden 2#2011. Neem een abonnement of vraag een proefnummer aan.

www.stichtingglaskunst.nl

 

Comments