Beeld Hal Werk

‘Beeld Hal Werk’ tornt aan starre conventies

Terwijl in het vernieuwde Stedelijk Museum bij de tentoonstelling ‘Taking Place’ de getoonde werken maximaal de ruimte krijgen, vormt ‘Beeld Hal Werk’ in Amsterdam-Noord een exercitie in verdichting. De fabriekshal aan het IJ is volgepropt met beelden. Maar juist deze gewaagde tentoonstellingstactiek levert de bezoeker waardevolle inzichten op over het functioneren van het beeld in de ruimte
.

Door Antonie den Ridder

Tentoonstellingsmakers Sohrab Bayat, Ad de Jong, Manuel Klappe en Wouter Klein Velderman zagen in de monumentale hal van De Overkant de mogelijkheid om een tentoonstelling te organiseren, waarbij zowel de nieuwe beeldhouwkunst als werken van gevestigde kunstenaars getoond worden. Het resultaat daarvan zijn ruim vijftig zeer uiteenlopende sculpturen. Ik vraag Manuel Klappe naar het idee achter de tentoonstelling, maar net als zijn medeorganisatoren toont hij zich terughoudend op dit punt. “We wilden gewoon graag een tentoonstelling maken met het werk van kunstenaars, die we bewonderen.” Wanneer ik stel, dat de specifieke wijze van exposeren suggereert, dat het concept van de hele tentoonstelling meer centraal lijkt te staan dan de autonome zeggingskracht van het individuele beeld, neemt hij daar vriendelijk doch beslist afstand van. “We zijn niet zo van de concepten.” Of zoals Bayat het formuleerde: “We hebben geen boodschap.” We mogen dit wel uitleggen als tegenzin om in woorden te vatten wat de toeschouwer door eigen ondervinding vast zou kunnen stellen. Door tussen, om of onder de beelden door te lopen en waar te nemen, hoe de fysieke aanwezigheid van het ene beeld het andere beïnvloedt.
Wilt u het hele artikel lezen, neem dan een abonnement, of vraag een proefnummer aan.

Lees hier meer over Beeld Hal Werk.

Comments