Boeken 1#2012

In Beelden worden per nummer tussen de 10 en 15 boeken over ruimtelijke kunst besproken. Hieronder vindt u een selectie van de besproken boeken.

Uit Beelden 1#2012

Mobex

Tijdens de bouw van de wijk De Volgerlanden, een nieuwe wijk van 120 hectare tussen Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht in, werden enkele beeldend kunstenaars verzocht om deze nieuwe wijk te verrijken met beeldende kunst. De Mobex, de mobiele expositieruimte van De Volgerlanden, was een van de onderdelen van het Scenario Beeldende Kunst in De Volgerlanden, dat werd uitgevoerd door de projectgroep Kunst in De Volgerlanden. De exposities in de Mobex kregen een directe relatie met de nieuwe wijk De Volgerlanden en de oude kern van Hendrik-Ido-Ambacht. Deze activiteiten werden eind 2011 wegens bezuinigingen stopgezet.

Het boek geeft o.a. een korte geschiedschrijving van wat er allemaal aan beeldende kunst in de wijk werd gerealiseerd en hoe dat de wijk vormgaf. Tegelijkertijd kun je het zien als de geschiedenis van een kunstcommissie die niet meer nodig is. In het boek zie je de Mobex op diverse locaties staan met omstanders die geboeid naar de kunstwerken kijken. De Mobex leek de wagen die de kunst naar de mensen bracht en dat is een mooie functie. Dat het gestopt is, stemt ook een beetje triest, alsof er geen reden meer is de mensen over kunst in de wijk te informeren. Eigenlijk zou ik iedere wijk zijn eigen Mobex toewensen. In het voorwoord lees je hoe wethouder Floor van de Velde de Mobex een nieuw leven buiten zijn gemeente toewenst.

 


Mobex. De mobiele expositie van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, Floor van de Velde en John Blaak, Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht 2011.


Het elastische perspectief

Carnisselande is een Vinex wijk van Barendrecht. Recent is het boek Het elastisch perspectief uitgegeven. Hierin staan de diverse kunstprojecten en kunstwerken die tegelijkertijd met het ontstaan van de wijk zijn gerealiseerd of in een enkel geval nog gerealiseerd moeten worden. Het is een lijvig boek, waarin veel ruimte is gegeven voor de foto’s van Hans van Wilschut. Het zijn indrukwekkende foto’s die hij maakt op het moment dat de zon ondergaat. Er staan er maar liefst 18 paginagroot in dit boek, die ik met genoegen bekijk. Het lijkt een verstilde stad. Zeer esthetisch en ondanks de warme kleuren bijna levenloos. De zielloosheid van nieuwbouwwijken gevangen op beeld. Een oude stadskern heeft een ziel, nieuwbouwwijken niet. De foto’s zijn portretten van functionele bouw. Over het geheel is het een mooie uitgave en afronding van het ontstaan van kunst in een wijk. Ik vraag me echter af of het beeld Getuigenis van Gijs Assmann de tand destijds zal doorstaan. De halve naakte vrouw die op haar handen staat en bij de romp overgaat in een mannenfiguur met een doek over zijn hoofd vind ik zelf wat al te narratief. Ook Vrouwe Carnisse van Anne Wenzel doet me weinig als groot buitenbeeld. Misschien had ik het in kleiner formaat op een tentoonstelling wel wat gevonden. Op deze locatie waar het nu staat vind ik het slecht met de omgeving resoneren. Heel mooi vind ik de Slingerbank van Jeroen Hoogstraten en Hill, Mirror, Environment van DRFTWD Office/Arno van der Mark.

Gilles Frenken maakte een filmische kroniek in drie delen. Deel een gaat over de polder die verandert in een woonwijk. Deel twee heeft wat ludieke surrealistische trekken. In dit deel werkt hij samen met Sjaak Langenberg en de blinde cabaretier Vincent Bijlo. Bijlo steekt de loftrompet af over Carnisselande; tegelijkertijd ontstaat bij deze loftrompet juist het heimwee naar het boerenland dat is opgeofferd voor deze steenmassa. Deel drie heeft de voltooiing van dit bouwproject tot onderwerp. De drie kronieken zijn in een aparte uitgave verschenen.

Kroniek Carnisselande 1999-2011, Gilles Frenken, een uitgave van FrenkenFilms en Gemeente Barendrecht. 2011

Het elastische perspectief. Kunst in Carnisselande, Joost van Hezewijk e.a., Uitgeverij de Zwaluw, Gemeente Barendrecht, 2011, ISBN9789077794104

Henk Visch

Ter gelegenheid van de tentoonstelling van Henk Visch heeft Kunsthal KAdE Amersfoort een omvangrijke, geïllustreerde catalogus uitgebracht. Met onder meer een essay van de kunstcriticus Annelie Pohlen, een gedicht van Leo Vroman, een tekst van curator Annett Reckert, een bijdrage van beeldhouwer Richard Deacon, een briefwisseling met Joan Jonas en een interview met Henk Visch door Robbert Roos, de hoofdcurator van Kunsthal KAdE. Veel tekst maar bovenal een schatkamer vol betoverende plaatjes. Geheel in de geest van Visch zijn de teksten poëtisch en worden de inzichten van de kunstenaar bloemrijk verwoord. De afbeeldingen zijn over de pagina’s geordend zoals Visch zijn presentaties vormgeeft. Niet chronologisch en niet kunstmatig ingedeeld naar verwante thema’s. De lezer heeft het idee in woord en beeld een samenhangend, maar in zichzelf gekeerd alternatief universum te betreden. De monografie weet aldus meeslepend verslag te doen van het denken en handelen van Henk Visch en onthoudt zich van tegengeluiden. Dat is een beperking, maar een die geheel spoort met de terughoudendheid, waarmee Visch de kunstkritiek bejegent.

Henk Visch, diverse auteurs, TAB, Timmer Art Books, Oosterhout, 2012, 
ISBN 978 94 90153 14 4

Lees alle boekbesprekingen in Beelden 4#2011. Neem een abonnement, of vraag een
proefnummer aan voor € 4,- via info@spabonneeservice.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments