Carsten Höller

Carsten Höller 

Carsten Höller (1961), geboren in België opgegroeid in Duitsland en woonachtig in Zweden, heeft een grote solotentoonstelling in museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Gemeten naar het vloeroppervlak, zo’n 1500 vierkante meter, is het zeker omvangrijk te noemen. Toch oogt de expositie van Höller in eerste instantie niet zo. De bijna klinische en mathematische benadering van de kunstenaar laat de toeschouwer letterlijk en figuurlijk veel ruimte. In de centrale grote zaal in het Boijmans staan weliswaar enkele grote paddenstoelen; het is echter vooral een denkbeeldig raster dat de ruimte vult – een verdelingsschema dat lijnen, vormen en ruimtes splitst. De titel ‘Divided Divided’ geeft precies aan wat Höller bedoelt: de realiteit heeft steeds weer een andere kant.

Door Peke Hofman

Carsten Höller voldoet niet aan het beeld dat veel mensen bij een kunstenaar hebben. Hij heeft geen eigen handschrift, geen verdieping of perfectie in één soort materiaal, geen uitgesproken keuze voor een onderwerp en geen karakteristieke abstracte of figuratieve uitgangspunten. Het kan bij hem veel kanten op en laat dat nu net de rode draad zijn in zijn werk. Höller is autodidact, promoveerde in de biologie en begon pas later te werken als beeldend kunstenaar. Misschien is dat ook wel de rede dat hij geen last heeft van academische dogma’s of kunsthistorische trends. Integer en zorgvuldig zoekt hij steeds andere beeldende oplossingen of verschijningsvormen die appelleren aan ‘het dilemma’. In Londen splitste hij twee culturen, de Congolese en westerse cultuur, in zijn project The Double Club. Tijdens Documenta X in Kassel maakte hij, samen met Rosemary Trockel, in één ruimte een varkens- en een mensenverblijf, gescheiden door glas. In Boijmans presenteert Höller zijn draaiende hotelkamer. Gedurende de hele tentoonstelling kunnen mensen overnachten in het museum en staan alle deuren open. Suppoosten worden butlers en de gasten ervaren een publieke ruimte als een private ruimte. Weer zo’n contrast, een mentale dubbelling, dat zijn werk typeert. 

Lees meer in Beelden 1#2010. Neem een abonnement of vraag een proefnummer aan.

Comments