Een bezoek aan Yue Minjun in China

De lach als masker van de waarheid, een bezoek aan Yue Minjun 


Dit voorjaar reisde de auteur naar Beijng om Yue Minjun (1962) en Lin Tian Miao te interviewen voor het boek ‘In Search of meaning, the human figure in contemporary sculpture’. Minjun is de Golden Boy van de Chinese kunst, maar zijn lachende figuren zijn meer dan alleen een investeringsobject. In het totalitaire China vervullen zij de rol van nar. Achter hun lach gaat de waarheid schuil.


Door Anne Berk

Sinds halverwege de jaren tachtig kiezen steeds meer kunstenaars voor de figuratie. Dat was aanleiding voor mijn boek ‘Bodytalk, de nieuwe figuratie in de Nederlandse beeldhouwkunst van de jaren negentig’ (Waanders, 2004). Nu ben ik bezig met een vervolg in internationale context. Kunstenaars verpakken hun vragen over het bestaan in de mensfiguur, vaak het alterego van de kunstenaar. Ik streef ernaar de kunstenaars zelf te spreken. Eerder interviewde ik Stephan Balkenhol, Antony Gormley, Jan Fabre, Johan Tahon, Yoshitomo Nara en Heri Dono. Nu ging ik op reis om Yue Minjun en Lin Tian Miao te bezoeken.

Lees meer in Beelden 3#2010. Neem een abonnement of vraag een proefnummer aan.
Comments