Elmgreen & Dragset

The One & The Many. Verrassingen in een onderzeebootloods

Misschien niet bij iedereen bekend maar Elmgreen & Dragset zijn kunstbulldozers die graag de boel verschuiven en daarmee internationaal zeer succesvol zijn. Op de Biënnale in Venetië 2009 waren zij al zeer spraakmakend met hun installatie
The Collectors waarbij het kunstpubliek met zichzelf geconfronteerd werd. De installatie die het kunstenaarsduo realiseerde in de onderzeebootloods in Rotterdam, op uitnodiging van het museum Boijmans van Beuningen, is het einde van een trilogie. Dit suggereert een voorlopig einde aan de reflectie op onze samenleving en identiteit maar is echter nog maar de vraag; je kunt veel vinden van deze tentoonstelling – een conclusie, samenvatting of afronding vind ik het zeker niet; eerder een teaser die de bezoeker verrast en verwart.

Door Peke Hofman

Filmset

Door een lange zilverkleurige buis, een gang die nog het meest doet denken aan de metro in Parijs, betreedt de bezoeker de onderzeebootloods en wordt daarmee direct onderdeel van een indrukwekkend kunstwerk: The One & The Many van Michael Elmgreen en Ingar Dragset. Het is meteen raak: aan het eind van de tunnel is een steriele pinautomaat opgesteld waarvoor, op de grond, een reiswieg staat met een levensechte baby erin. Vergeten? Te vondeling gelegd? Deze combinatie in de stalen tunnelbuis geeft in ieder geval direct een rilling over de rug. Dan doemt er uit het donker een grote wand op; het blijkt een troosteloze flat te zijn die een scène markeert waarbij fictie en werkelijkheid volledig door elkaar gaan lopen. De loods lijkt omgebouwd te zijn tot een enorme filmset. Naast de flat staat een wit, draaiend reuzenrad; twee monteurs sleutelen aan een lange limousine; een vrouw met een kinderwagen zit mobiel te bellen met iemand uit de flat; jongeren hangen rond een toiletgebouw; lantarenpalen zorgen voor een beetje licht en lege parkeerplaatsen complementeren het kunstproject. De kunstenaars nodigden acteurs van het RO Theater uit waardoor het beeld en de ervaring nog verwarrender werd: wat is echt en wat is namaak? Wie hoort erbij en wie niet? De bezoeker wordt voyeur en figurant tegelijkertijd.

Lees meer in Beelden 2#2011. Neem een abonnement of vraag een proefnummer aan.

www.boijmans.nl

 

Comments