Hans van der Ham

Through the Mirror

Met de solotentoonstelling ‘Through the Mirror’ die Hans van der Ham (1963) bij galerie Majke Hüsstege in Den Bosch maakt, laat de kunstenaar de kijker in een spiegel kijken. De reflectie die je ziet is niet de werkelijkheid, maar een schijnidentiteit. Voor de ware identiteit zal je door de spiegel heen moeten gaan. Met de vreemdsoortige ‘strijders’ die hij er presenteert lijkt het alsof de kunstenaar de kijker wil meenemen in een wereld van alchemie en toverkunst en in de wereld van onverklaarbaarheid en mystiek.

Door Tine van de Weyer

Golem als inspiratie

In de tentoonstelling Through the mirror staan een aantal geharnasten naast en door elkaar. Of beter gezegd: niet de personen als zodanig maar meer hun uitrusting in de vorm van een dekmantel om ten strijde te trekken. Geïnspireerd door etnische kunst en vooral door de aloude ‘golem’, het uit ruwe klei opgetrokken personage die door een hogepriester tot leven werd gewekt uit de Joodse cultuur, staat daar een scala aan merkwaardige figuren. In de buurt van een uit lappen donkere klei opgebouwde en met grove steken aan elkaar geregen stoere mensaap, rijdt een kukluxklanachtig monstertje met fiere vaandel in een minibotsauto met in zijn kielzog een Flintstoneachtig karretje boordevol beladen met kanonskogels in willekeurige maten. Met op zijn knieën een doodshoofd zit een gepuntmutst mannetje op een hoge kruk. Een stoet van dertien gemankeerde en mededogen oproepende kleine keramische figuren paradeert op een lange smalle tafel. Kwetsbaar armloos zijn ze of juist selfsupporting want ze zijn voorzien van lange sliertige staketselarmen die als extra steunen dienen om het gemaltraiteerde lijf vooruit te slepen. Opgeblazen astronautachtige poppen staan roerloos in de ruimte met in helm of hoofd gedragen verwijzingen naar gevechtsonderdelen van leger, duikboot of ander militair attribuut. Hier en daar voorzien van puntmuts of vaandel, van een vlam in de hand of een alchemistische bol als teken van bezwering.

Lees meer in Beelden 1#2010. Neem een abonnement of vraag een proefnummer aan. 

Comments