Jan Fabre in Zwolle

Jan Fabre in Zwolle

Zwolle is deze zomer Jan Fabrestad. Verschillende aspecten van de veelzijdige Belgische kunstenaar (Antwerpen 1958) komen er uitgebreid aan bod, in woord en beeld. Museum de Fundatie pakt uit met de tentoonstelling ‘De geleende tijd’.

Door Geraart Westerink

Veelzijdig

De komst van een Kunst- en een Expressieacademie het afgelopen decennium heeft er ongetwijfeld toe bijgedragen dat Zwolle een uitstekende locatie is geworden om het werk van Jan Fabre uit te lichten. Want deze veelzijdige en grillige kunstenaar en theatermaker beoefent en verbindt met groot gemak verschillende kunstdisciplines, waarbij grenzen niet lijken te bestaan of hooguit een uitdaging zijn om te overschrijden. Begonnen als schrijver, betrad hij al snel het terrein van de beeldende kunst, de fotografie en het theater, om in 25 jaar tijd een snel expanderend universum te scheppen, met ongekende dimensies maar wel met herkenbare fascinaties en uitgangspunten. Bij uitstek een inspirerende figuur voor kunststudenten en eigenlijk voor iedereen die probeert te ontkomen aan de hokjesgeest die de hedendaagse mens vaak parten speelt.

Op de tentoonstelling De geleende tijd in het Paleis van De Fundatie aan de Blijmarkt worden bijna 130 tekeningen en denkmodellen van Fabre getoond, rondom registraties van zijn theaterstukken. Dit rijke materiaal, dat op videoschermen te zien is, wordt aangevuld met tweehonderd foto’s die derden van die theaterstukken maakten. Onder hen bevinden zich Maarten Vanden Abeele, Wonge Bergmann, Pierre Coulibeuf, Jorge Molder, Carl de Keyzer, Robert Mapplethorpe, Helmut Newton, Filip van Roe, Patrick Selitto en Jean-Pierre Stoop.

De kern van Fabres werk is de zoektocht naar de grenzen van lichaam en geest. Een zoektocht die moet leiden naar nieuwe inzichten. Het is het menselijk lichaam dat die zoektocht draagt en visualiseert. Het wordt op allerlei mogelijke manieren verkend, gepijnigd, onderzocht en gebruikt. Dit levert beelden van grote schoonheid op, maar ook shockerende en confronterende. Vaak snel opeenvolgend want Fabre houdt van contrasten. Een clownskop wordt bedreigd door zwarte vogels. Een vredesduit ontpopt zich als vampier. Koppen van onschuldige speelgoedbeesten zijn van hun pluchen lijf ontdaan en op skeletten gezet, waar slangen omheen kronkelen. Lust, geweld en dromen zijn slechts enkele thema’s die opduiken.   

www.museumdefundatie.nl

Lees meer in Beelden 3#2010. Neem een abonnement of vraag een proefnummer aan.
 

Comments