Klei 30 jaar

En kunst en decoratie - verscheidenheid als dooddoener 

Kunnen de woorden kunst en decoratie in één zin genoemd worden? “Ja”, roept Jan en Alleman. “Nee”, roept de kunstenaar. Bij binnenkomst in Keramiekcentrum Tienschuur, Tegelen, word ik onverwachts overvallen door deze theoretische vraag. ‘De Kunst van het Decoreren’ is deel van een tweeledige tentoonstelling. Het andere deel was in Antwerpen. De tentoonstelling is het resultaat van de viering van 30 jaar keramisch magazine KLEI.  Om een greep op de grote verscheidenheid aan werken te krijgen, val ik terug op de pastille uit mijn literaire achtergrond: vorm en inhoud. Ook deze aanpak blijkt uiteindelijk problematisch te zijn.   

Door Carina van der Walt

De ontvangst op de knusse zolder is terughoudend. Zeven vitrines vol met broze vazen, potten, schalen en andere objecten manen het publiek tot voorzichtigheid.  Behalve hun kwetsbaarheid, delen deze objecten nog een eigenschap. Ze zijn relatief klein. In een hoekje is een 15 minuten durende videofilm te zien van de internationaal bekende Nederlandse keramist, Jeroen Bechtold. 

Vorm – Organisch 

Als ik het grotere lokaal binnentreed zijn de grillige vormen van het werk van Netty van den Heuvel (Nederland) nogal intrigerend. Haar techniek om strengen te maken heeft organische vormen als eindresultaat. Het herinnert mij aan de vervlochten takken van een kastanjeboom, of koraal, of een mand. Deze organische vormen krijgen weer iets vervreemdends door de serene, witte kleur.

www.klei.nl                    


Wilt u het hele artikel lezen, neem dan een abonnement, of vraag een proefnummer aan.
Comments