Modern British Sculptures

Honderd jaar Britse beeldhouwkunst  

In Londen was begin dit jaar een overzicht te zien van de ontwikkelingen in de Britse beeldhouwkunst gedurende de afgelopen eeuw. Wat vooral opviel, is de spectaculaire ontwikkeling die de Britse beeldhouwkunst de afgelopen decennia heeft doorgemaakt: Van klassiekers als Barbara Hepworth en Henry Moore is het een enorme sprong naar de mobiele rokersruimte van Sarah Lucas en de in een aquarium geplaatste barbecue van Damien Hirst. 

Door Etienne Boileau

De samenstellers van de tentoonstelling, die volgens een strakke thematiek werd opgebouwd, zien de Britse beeldhouwkunst van de afgelopen eeuw niet als een op zichzelf staand fenomeen. Naast invloeden uit Europa en de VS onderging de beeldhouwkunst in Groot-Brittanië ook de nodige invloed van beduidend exotischere landen. Landen die in de vorige eeuw behoorden tot het enorme Britse rijk, waar veel beelden zijn opgegraven en daarna door de Britse bezetters zijn meegenomen, of gewoonweg geroofd. 


Kurt Schwitters’ Merz Barn

Beeldend kunstenaar en (klank)dichter Kurt Schwitters kreeg tijdens de tentoonstelling een bijzonder eerbetoon. Een replica van zijn laatste Merz Barn die hij in Groot-Brittannië bouwde, stond op de binnenplaats van de Royal Academy. Schwitters was eind jaren dertig via Noorwegen naar Groot-Brittannië gevlucht, nadat de Nazi's zijn werk als ‘entartete Kunst’ hadden bestempeld. Hij vestigde zich in Ambleside in het Lake District en werkte daar de laatste jaren van zijn leven op het platteland aan de transformatie van een bescheiden schuurtje tot kunstwerk. Zijn plan was om van deze schuur, die hij Merz Barn noemde, een soort grot te maken met kolommen en binnenmuren. Toen Schwitters in 1948 overleed, was de schuur nog niet af. De Tate redde het werk van de definitieve ondergang; een team van specialisten begon enige tijd later aan een reconstructie die uiteindelijk in 2006 verworven werd door de Littoral Arts Trust. Tot op de dag van vandaag erkennen befaamde kunstenaars als Robert Rauschenberg, Eduardo Paolozzi en Damien Hirst de invloed van Schwitters op hun werk, die door zijn tienjarige verblijf in Groot-Brittannië gemakshalve tot de Britart wordt gerekend.


Wilt u het hele artikel lezen, neem dan een abonnement, of vraag een proefnummer aan.



Comments