Nicolas Dings

Breekbare waar versus drie kronen

Nicolas Dings is deze zomer prominent aanwezig in zijn geboortestad Tegelen. Eind mei werd zijn beeldengroep
De drie kronen geplaatst aan de invalsweg vanuit Venlo. In Keramiekcentrum Tiendschuur Tegelen, waar hij in de zomerperiode vorig jaar als gast werkte, is de tentoonstelling Breekbare Waar van start gegaan. En bovendien zijn in de botanische tuin Jochemhof een flink aantal bronzen beelden van zijn hand te bezichtigen. Maar wat moet een postmoderne kunstenaar eigenlijk met het begrip identiteit?

Door Antonie den Ridder

Nicolaas Dings is in 1953 geboren in Tegelen. Na een opleiding gevolgd te hebben aan de Stadsacademie in Maastricht trok hij weg uit zijn geboortestreek en bekwaamde hij zich verder in het vak aan de Rijksacademie in Amsterdam. Dat was een gedegen en vrij klassieke kunstopleiding in die jaren zeventig. Sinds hij naar Amsterdam vertrok heeft hij naam gemaakt als kunstenaar. Nu is hij dus terug in Tegelen als een zoon die feitelijk nooit verloren is geweest, maar van binnen altijd een echte ‘pannenkletser’ is gebleven. Die geuzennaam, waarmee de inwoners van Venlo hun naaste buren pleegden te onthalen, werd dan ook nadrukkelijk aangehaald in de openingsspeech. Een waarheid als een koe of toch niet? Voor een kunstenaar, die de werkelijkheid kritisch ondervraagt en ervan uitgaat dat niets is wat het lijkt, kan het hoogstens een aanname zijn. De breekbare waarheid staat centraal in de verbeelding van Dings. Maar hij moet zich naar aanleiding van het beeld dat hij plaatste in de openbare ruimte van Tegelen toch ook bezonnen hebben over de plooibaarheid en de flexibiliteit van de waarheid. En evenzeer over de taaiheid van de geliefde leugen.

Lees meer in Beelden 2#2011. Neem een abonnement of vraag een proefnummer aan.

www.nicolasdings.nl

www.tiendschuur.net

 

Comments