Kunst en geld: Petra Boshart

Hoe te leven van de kunst: Petra Boshart: wel en wee van een beeldhouwer in steen

 Het nieuwe kabinet bezuinigt € 200 miljoen op kunst en cultuur. Daar komen de bezuinigingen op provinciaal en gemeentelijk nivo nog bij. Dit jaar staan we in een nieuwe artikelenreeks stil bij de financiële positie van beeldhouwers. Petra Boshart maakt beelden in steen, maar het hakken is zeer arbeidsintensief. Hoe moet je daar de tijd voor vinden binnen de huidige markteconomie?

Door Anne Berk

De liefde voor de steen werd Petra Boshart (1960) met de paplepel ingegoten. Haar oud-oom restaureerde de beelden van Quellinius in het Paleis op de Dam. Haar vader hakte op ambachtelijke wijze grafstenen en ornamenten. Op de Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming leerde ze de kneepjes van het vak van steenbeeldhouwers Jan Meefout (1917-1993) en Leo de Vries (1932-1994). Boshart voelt zich aangetrokken door dit weerbarstige materiaal, dat vraagt om vakmanschap, geduld, contemplatie en volharding. Daarmee is ze een schakel in een oeroude traditie. ‘De mens is deel van de cyclus van de natuur en dat geef ik vorm in een tijdloos materiaal. Uitgaande van mijn eigen ervaringen probeer ik de essentiële gebeurtenissen in het leven vorm te geven in steen, op zo’n manier dat ze voor anderen invoelbaar worden’. 

19% BTW

Steen gaat voorbij aan de waan van de dag. Dat spreekt veel mensen aan, juist in deze hectische, oppervlakkige tijd. Boshart wordt vaak uitgenodigd voor exposities. Maar als ze het aantal arbeidsuren zou doorberekenen, zou het werk onbetaalbaar worden. Galeries vragen 40% courtage. En dan moet er sinds 1 januari 2011 ook nog 19% BTW worden afgedragen. Je houdt er weinig aan over. Zonder financiële ondersteuning is het bijna onmogelijk om dit werk te maken.

In 2004 vroeg Boshart een beurs aan bij het Fonds BKVB, maar haar aanvraag werd afgewezen. “Dat kun je als steenbeeldhouwer wel vergeten. Ik ben niet modieus genoeg. Het geld wordt uitgegeven aan jonge kunstenaars die met nieuwe media werken. Dat ik een belangrijke traditie voortzet wordt niet gesignaleerd en of gewaardeerd. Een zekere kwaliteit beeldhouwkunst dreigt te verdwijnen. Ik houd hier een bitter gevoel aan over.”

Wilt u het hele artikel lezen, neem dan een abonnement, of vraag een proefnummer aan. 

www.hetdepot.nl

Comments