Redactioneel 2#2016

Redactioneel 2#2016

In het vorige nummer werd de tentoonstelling Silence out loud beschreven. Een tentoonstelling over stilte. Op meer plaatsen wordt er aandacht gevraagd voor stilte, cq rust. In het MOA | Museum Oud Amelisweerd is deze zomer bijvoorbeeld een tentoonstelling van de Belgische fotograaf Stephan Vanfleteren te zien. De tentoonstelling is een ode aan de stilte; een fotografische reis langs thema’s als schoonheid, melancholie en herinnering. In nieuw fotowerk, dat speciaal voor de tentoonstelling tot stand kwam, treedt Vanfleteren in dialoog met het oeuvre van Armando, het landhuis Oud Amelisweerd en de omringende natuur. 
Douwe Bob zong op het Eurovisiesongfestival vorige maand met Slow Down om het rustig aan te doen: zijn nummer haalde een verdienstelijke elfde plaats. 
Het thema van de tentoonstelling Hacking Habitat, ook in het vorige nummer beschreven, ging over het tegenovergestelde van stilte, namelijk drukte en controle. Door onze huidige technologie zijn we ieder moment van de dag op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt. Door deze technologische uitvindingen veranderen onze sociale relaties. Ons leven is daardoor veel onrustiger en sneller geworden dan dat van onze ouders en grootouders.
Douwe Bob pleit in zijn liedje voor meer rust. Hij zingt over de constante druk je te moeten manifesteren. In een interview zegt hij dat hij veel (jonge) mensen in zijn omgeving kent die de drukte niet meer aan kunnen en een burn-out hebben gekregen. Hij moedigt ons aan om te onthaasten. Kees van Kooten noemde in de televisieserie Ondersteboven. Nederland in de jaren 60 dat er weer meer ‘tussentijd’ moet komen. Tussentijd is de tijd die er bijvoorbeeld vroeger zat tussen het maken en uiteindelijk zien van een foto, tussen het schrijven en het antwoord krijgen op een brief. Tussen actie en resultaten zat een noodgedwongen bezinningstijd, of noem het tijd voor reflectie. Door de snelle technologie krimpt de tussentijd en de reflectie op het te verwachten eindproduct valt veelal weg. Op een verstuurde mail wil je het liefst direct antwoord hebben en als er een nieuw bericht op je telefoon komt, dien je gelijk te reageren. De tijd is veranderd, maar misschien is het geen slecht idee om af en toe eens te reflecteren over je verwachtingen; als het ware een tussentijd in te lassen en eens iets anders te doen dan continu in de actie/reactie modes te blijven hangen. Zoek bijvoorbeeld eens een onthaasting door rustig door een van de vele buitententoonstellingen te wandelen die deze zomer weer gepland staan, of bezoek een museum waar je door kunt slenteren.

In dit nummer besteden we aandacht aan een aantal bijzondere tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Zo krijgt u een voorbeschouwing van Sonsbeek ’16 en recensies van Brasil, Beleza?! op het Lange Voorhout en in Museum Beelden aan Zee, Dwaaltijd van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers, Emscherkunst 2016 en Skulpturenpark Viersen lezen. Daarnaast beschrijven we een aantal bijzondere binnententoonstellingen: Glassfever in Dordrecht en Snapshot of a larger order in Schiedam.
Kunst in de openbare ruimte komt ook aan bod in dit nummer. Alleen helaas niet enkel blije berichten in dit geval. Zo wordt naast een nieuw werk van Elisabet Stienstra op een rotonde in Venlo, het mislukte plan van Ben Raaijman voor de wijk Stadshagen in Zwolle en de onttakeling van een kunstwerk van Alfred Eikelenboom in Amsterdam beschreven. De laatste twee sterven in elk geval geen stille dood. Er is genoeg reuring omheen. Alleen voor Het Geheugentheater van Raaijman is niet veel hoop, vrees ik. Echter voor De Muur van Eikelenboom is nog hoop. Het kunstwerk kan gered worden. Lees in het artikel hoe.

Ik wens u een zonnige en rustgevende zomer toe.

John Blaak
Comments