Redactioneel 2#2017

Redactioneel

Voor u ligt het tweede nummer van deze jaargang. Een nummer vol beschrijvingen van grote nationale en internationale tentoonstellingen. Dit jaar is het een bijzonder drukke kunstzomer met drie grote tentoonstellingen over de grens; de tweejaarlijkse Biënnale in Venetië, de vijfjaarlijkse Documenta in Kassel en de tienjaarlijkse Skulptur-Projekte in Münster. Ik ben blij dat ik in dit nummer over deze tentoonstellingen kan  berichten, zodat u de voorkeuren van onze recesenten kunt lezen voordat u zelf afreist naar deze locaties. Zelf heb ik in mei, samen met Astrid Tanis, de 57ste Biënnale bezocht. Een tentoonstelling die je in twee dagen kan bezoeken als je alleen naar de Giardini en de Arsenale gaat. Maar dan mis je veel. Naast de hoofdtentoonstelling Viva Arte Viva, met 120 kunstenaars, van artistiek directeur Christine Macel, in de Giardini en de Arsenale en 52 landenpaviljoens zijn er over de stad verspreid nog 34 landenpaviljoens te vinden. Het is ook leuk om zonder doelbewust programma door de stad te dwalen en in een van de vele paleizen naar binnen te gaan en na het bestijgen van vaak oneindig veel trappen in een ruimte te komen vol geschiedenis waar een hedendaagse kunstenaar zijn werk presenteert. Er zijn 122 van deze zogenoemde Collateral Events te vinden met werk van o.a. Jan Fabre, Michelangelo Pistolette, On Kawara en vele anderen. Een must is de tentoonstelling Treasures From the Wreck of the Unbelievable van Damien Hirst in de Punta della Dagone en het Palazzo Grassi. Megalanome, bijna kitscherige kunst, maar absoluut de moeite waard om het met eigen ogen te zien en te ervaren.

Later deze zomer ga ik nog naar Documenta 14 en Skulptur-Projekte 2017. Etienne Boileau en Jet van der Sluis zijn naar de openingen hiervan geweest. In dit nummer leest u hun visie op deze tentoonstellingen.

Als u niet over de grens gaat om bovengenoemde tentoonstellingen te bezoeken is er in Nederland deze zomer ook veel te zien. Dit jaar is de vijfde editie van ArtZuid in Amsterdam. Rudi Fuchs heeft een staalkaart van voornamelijk abstract werk van 85 kunstenaars samengesteld. Een tentoonstelling waar u veel kilometers voor moet afleggen is de IJsselbiënnale. 27 kunstenaars tonen hun visie van de invloed van de klimaatverandering op ons rivierenlandschap van Kampen tot Doesburg.

Behalve bovengenoemde recensies kunt u in dit nummer lezen over onder meer Auke de Vries, winnaar van de Wilhelminaring 2015, Eric Claus, Folkert de Jong, Jean Arp en Richard Deacon.

In dit nummer het laatste artikel in de serie ‘Kunst in de provincie’. Onze schrijvers hebben de afgelopen jaren een ronde langs een aantal meer of minder bekende kunstinstellingen in onze twaalf provincies gemaakt. Hopelijk heeft u deze rubriek met plezier gelezen en bent u daardoor op het idee gebracht om een van de besproken plekken te bezoeken.

In het volgende nummer beginnen wij met een nieuwe serie: ‘Verborgen schatten’ over de kunst in de depots van de diverse musea in ons land. De eerste aflevering gaat over het depot in het Kröller-Müller Museum.

John Blaak

Comments