Redactioneel 4#2014

Beeldenmagazine 4#2014, jaargang 17, nr. 68

Redactioneel

Door John Blaak

Deze herfstvakantie bezochten wij de Folkestone Triënnale 2014. In dit nummer een verslag van onze reis. We hadden geluk, het waren net de paar laatste mooie zonnige dagen in het najaar. Op zo’n manier is het een genot om reizen, zon en kunst te combineren. Op deze reis gold het de zee en de kunst, maar het plezier dat je kunt beleven aan kunst en natuur geldt ook voor andere buitententoonstellingen. Zo beschreef Marijke Jansen in het vorige nummer een wandeling met haar moeder op Buitenplaats Beeckestyijn in Velsen-Zuid en Tine van de Weyer haar bezoek aan het Middelheimmuseum, alwaar de beelden van Johan Creten in de openlucht ten toon gesteld stonden. Verder mogen het Skulpturenpark Waldfrieden, beschreven door Jaap Röell, en de beelden van de prijswinnaars van de Wilhelminaring in het Sprengenpark in Apeldoorn door Jet van der Sluis niet onbenoemd blijven. Mooie combinaties van kunst en natuur.

Naast de Folkestone Triënnale wordt in dit nummer de kunst in het Skulpturenpark in Keulen besproken door Pascalle Mansvelders.

De Folkestone Triënnale is niet de enige tentoonstelling die langs de kust wordt gemaakt. Zo zijn er inmiddels al vier edities van de Beaufort tentoonstelling langs de Belgische kust van Knokke-Heist tot aan De Panne georganiseerd. In Denemarken vindt sinds 2009 in Aarhus om de twee jaar Sculpture by the Sea plaats. Volgend jaar vinden zowel van Beaufort als wel van Sculpture by the Sea nieuwe edities plaats. Beaufort duurt de gehele zomer, maar die in Aarhus slechts één maand, namelijk van 5 juni t/m 5 juli 2015. Dus als de zomervakantie begint is hij al weer afgelopen. Mocht je er heen willen gaan, wees er dan vroeg bij. Zo’n korte tentoonstellingsperiode vind ik wel jammer gezien alle inspanning en organisatie.

In Nederland zijn er ook tentoonstellingen langs de kust georganiseerd. In Heemskerk aan Zee vonden er deze eeuw drie tentoonstellingen plaats: Strandhuisjes (2001), Vloedmerk (2004) en Zilt (2007). Helaas bleef het bij deze trilogie. In Kijkduin vond er vanaf 2009 eveneens een Biënnale, m.n. op glaskunst gericht, plaats. Deze is ondertussen ook gesneuveld. Zelf was ik betrokken bij Kunst op de grens (1999) en Kunst over de grens (2000) en Zilt (2001) in Hoek van Holland. De eerste tentoonstelling betrof een pilot met kunstenaars woonachtig in Rotterdam. Voor de tweede tentoonstelling had ik kunstenaars woonachtig langs de lijn Rotterdam – Hoek van Holland en kunstenaars in en om Harwich, de aankomstplaats van de boot van Hoek van Holland, uitgenodigd. Mijn intentie was de tentoonstellingen verder jaarlijks te verbreden met het uitnodigen van kunstenaars woonachtig aan de kusten van Duitsland, Denemarken, België, Frankrijk, Spanje en Portugal. Een van de legitieme doelen van het organiseren van deze tentoonstellingen in Hoek van Holland was om de promotie van de badplaats te bevorderen. Door bezuinigingen en wijzigingen in de organisatie vond dit plan na 2001 geen doorgang. Achteraf gezien een gemiste kans, gezien de grote aantallen bezoekers aantallen aan de tentoonstelling aan de Folkestone Triënnale, Beaufort en Sculpture by the Sea. Alle drie de tentoonstellingen zijn gratis toegankelijk. Het is daarom niet gemakkelijk om de publieke opkomst exact te meten. Beaufort kwam via enquêtes, tellingen op locaties en steekproeven uit op 450.000 extra dagjesmensen in 2012. In Aarhus wordt er zelfs gesproken over meer dan een half miljoen bezoekers en dat slechts in één maand. Je kunt je voorstellen wat voor enorme economische boost dit geeft aan de lokale horeca en middenstand. De organisatie van Beaufort heeft berekend dat het evenement vijf keer meer heeft opgebracht voor de regio dan de totale investering in de tentoonstelling. Met deze calculatie lijkt het slim in kunst te investeren in plaats van weg te bezuinigen zoals de Nederlandse badplaatsen deden.

Comments