Rob Voerman

Human Comfort

Het Cobra Museum heeft de primeur van de eerste solopresentatie van beeldend kunstenaar Rob Voerman in een Nederlands museum. 
Voermans werk kreeg in het buitenland serieuze aandacht en werd door gerenommeerde musea aangekocht. In Amstelveen worden zijn ruimtelijke- en grafische werken getoond uit de afgelopen tien jaar. Voor de presentatie in het Cobramuseum fabriceerde hij bovendien een nieuwe installatie met de titel: Cinema. Mijn bezoek aan deze tentoonstelling vindt plaats op een druilerige en sombere zondagmiddag. Het weer blijkt de juiste opmaat voor het werk van Voerman. Het grijze daglicht dat de museumzalen binnenvalt, versterkt de teneur van deze expositie en is mede bepalend voor de evocatie van het getoonde werk.

Door Eleonoor van Beusekom

Welvaartsstaat

Voerman verbeeldt een denkbeeldige samenleving waar negativiteit overheerst en waarin je beslist niet zou willen leven. Hij creëert diverse schuilplaatsen van fictieve architectuur, waarin de romantiek van het zelf bouwen staat tegenover destructie, anarchisme en dreiging. Het menselijk functioneren is er gereduceerd tot het bewonen van hutten en holen in een begrensde leefomgeving. De installaties in Voermans tentoonstelling zijn te vergelijken met schuilhutten die ogenschijnlijk zijn ontstaan op de rokende resten van een welvaartsstaat. Het zijn hybride bouwsels, samengesteld uit bijeengeraapte welvaartsresten.

Lees meer in Beelden 1#2010. Neem een abonnement of vraag een proefnummer aan.


Comments