Robert Therrien

Alice in Wonderland

Dit voorjaar is in het museum De Pont in Tilburg een tentoonstelling te zien van de Amerikaanse kunstenaar Robert Therrien (Chicago, 1947). Nog niet eerder werd zijn werk in Nederland getoond en helemaal nieuw in het oeuvre van de kunstenaar is de installatie Transparant Room dat een spectaculair begin van de tentoonstelling vormt.

Door Tine van de Weyer

Kraaltjes in bakken, omgespoelde dozen van de afhaalchinees, hele en kapotte glazen, dozen met ijspegels, en doosjes van plastic, ijsblokjesvormen, glas in soorten en maten, noppenfolie op de rol, doorzichtige petflessen in een plastic afvalzak, verpakkingen, vissenkommen, doorschijnende jasjes, vazen, glazen en potten, asbakken en stolpen op glazen tafeltjes en een doorzichtige oliedrum staan in en rond een tuinhuis van glas en vullen deze transparante kas van 370 x 273 x 396 cm. Transparant Room met zijn doorzichtige verzameling bric a brac vormt een lucide kunstwerk waar veel aan valt te ontdekken en is met zijn reguliere maten enigszins a-typisch t.o.v. het andere driediemensionale werk van zijn hand dat in De Pont wordt getoond. Volgens informatie van museum De Pont bouwt de kunstenaar in dit werk voort op zijn Red Room (2002-2007) in de collectie van Tate Modern en de National Gallerie in Schotland die bestaat uit 888 voorwerpen die door de kunstenaar zijn gemaakt of gevonden.

Schaal

Want anders dan in het werk
Transparant Room is schaalvergroting en verkleining het meest kenmerkende voor het werk van Therrien. Het alledaagse krijgt er monumentale proporties door en zet de fysieke ervaring van de kijker op scherp. Als je als volwassene moeiteloos onder tafels door kunt lopen, bouten en moeren van klapstoeltjes als onder een vergrootglas kunt bekijken, een oliespuitje in glanzend gepolijst rvs zich voordoet als een model voor een moderne kathedraal, levert dat een bijzondere ervaring terug in de tijd. Het meest spectaculair zijn de torens van tollende borden die geïnspireerd zijn op het robuuste z.g. ‘Buffalo’ hotelporselein. Wie eromheen loopt wordt een ronduit hallucinerende ervaring rijker. Je zou zweren dat ze draaien, je houdt je pas in en ze blijken heel solide stil te staan: gewoon een meer dan manshoge stapel megaborden met een weliswaar enorme omtrek van 122 cm. Je doet een stap vooruit en het gezichtsbedrog slaat opnieuw toe: aan het draaien komt geen eind.

Wilt u het hele artikel lezen, neem dan een abonnement, of vraag een proefnummer aan.

Comments