Sandro Setola

Sandro Setola, homo constructor

Onderdeel van de Charlotte van Pallandt Prijs, de tweejaarlijkse prijs voor een jonge talentvolle beeldhouwer die in 1978 door Charlotte van Pallandt in het leven werd geroepen, is een expositie. Dit jaar voor het eerst bij Museum Beelden aan Zee. De winnaar van dit jaar, Sandro Setola, is zeker jong en talentvol. Maar is hij wel beeldhouwer?

Door Sya van ‘t Vlie

Installatiemaker

Bij binnenkomst in de grote zaal stuurt Setola bezoekers meteen naar rechts een kleine, als filmzaal ingerichte ruimte in. Op het scherm trekt een muur aan je ogen voorbij. Je eerste associatie is een gevangenismuur. Als je de ruimte uitloopt wordt je blik meteen gevangen door een grote grijze maquette van een cirkelvormige muur die tot je middel reikt en die een groot deel van de museumzaal beslaat. Als je binnenin de cirkel aan een soort hengelconstructie een camera ziet ronddraaien, valt het kwartje op zijn plaats. Je hebt in het filmzaaltje de binnenkant van deze muur zien langskomen, maar dan wel meer dan manshoog, waardoor de idee van omsluitende omheining in je opkwam. Ook valt nu het draaiorgel op, waarvan het binnenwerk met orgelpijpen dient als achterwand van het filmzaaltje en waarvan de andere kant met draaiwiel, vanuit de grote zaal gezien, de buitenmuur van het zaaltje vormt. Reservaat is de titel van deze interactieve installatie die film en sculpturale architectuur – of is het een architectonische sculptuur – verenigt; én geluid. Want elk uur schrikken bezoekers op als het orgel zijn schrille melodie laat horen, die het benauwende effect van je eerste associatie met ‘opgesloten te zijn’, extra onderstreept. (Setola heeft de installatie speciaal voor deze expositie gemaakt. Hij verwijst zo naar de natuurlijke zeewering, waarvan het in de duinen ingebedde museum onderdeel uitmaakt. En naar de Atlantic Wall, van waaruit de Duitse bezetters een aanval van de geallieerden vanuit zee wilden afweren. Een aanval die voor bezette landen de bevrijding zou inluiden.) Setola zet ons aan het denken over hoe in, - uit en opsluiten zich verhouden tot beschermen. 

Lees meer in Beelden 1#2010. Neem een abonnement of vraag een proefnummer aan.

 

Comments