Sculptuur in Den Haag

Sculptuur in Den Haag

In Den Haag zijn deze zomer twee tentoonstellingen te zien die inhoudelijk weinig met elkaar te maken hebben. Den Haag Sculptuur presenteert werk van Manolo Valdés en Kim De Ruysscher. In museum Beelden aan Zee is er een tentoonstelling van Nederlandse beeldhouwers getiteld ‘Vaders en Zonen’. Wat deze tentoonstellingen toch met elkaar verbindt, is dat de organisatie van de drie maanden durende zomerexpositie aan Het Lange Voorhout mogelijk overgenomen wordt door museum Beelden aan Zee. De auteur bezocht beide tentoonstellingen voor een recensie en stelde zich de vraag of de organisaties gebaat zijn bij deze samenwerking. 

Door Judith van Beukering


Vanuit de auto, op zoek naar een parkeerplek, ziet Het Lange Voorhout er intrigerend uit. Metershoge bronzen beelden staan tussen de nog hogere wuivende bomen. Het formaat van de tentoongestelde werken lijkt te passen bij de allure van de statige laan. Van dichtbij blijkt de allure van de beelden slechts schone schijn.

De Stichting Den Haag Sculptuur presenteert Manolo Valdés (1942) als een kunstenaar ‘van wereldfaam’ met ‘een grote kennis en belangstelling voor de kunstgeschiedenis (….) Door figuren van welbekende kunstwerken uit te lichten, laat hij deze bekende figuren herleven door ze uit hun originele context te halen.’ Deze werkwijze, die we kennen van het postmodernisme en die door overdrijving, humor en kitsch haar charme heeft, is bij Valdés een bloedserieuze zaak geworden. Zijn werkwijze wordt bovendien in elke begeleidende tentoonstellingstekst op een andere manier verwoord. Of Valdés nu een beroemd kunstwerk heeft geparafraseerd, gedeconstrueerd of als een kannibaal verwerkt heeft, het komt op hetzelfde neer.

www.beeldenaanzee.nl

www.denhaagsculptuur.nl

Lees meer in Beelden 3#2010. Neem een abonnement of vraag een proefnummer aan.

Comments