Susan Kinoshito

Da Capo

In haar expositie Het verkeerde moment op de juiste plek / The Right Moment in the Wrong Place laat Suchan Kinoshita het onderscheid varen tussen hier en daar, en nu en toen. Zo zet ze de gebondenheid van plaats en tijd op losse schroeven. Het is haar te doen om de eindeloze herhaling, waarin het herhaalde nooit precies gelijk is aan dat wat herhaald wordt, maar onderhevig is aan verschuiving en transformatie.

Door Sya van ’t Vlie

Suchan Kinoshita (1960, Tokio, Japan) is een installatiemaker die alle kunstdisciplines beheerst. Als dochter van een Japanse vader en een Duitse moeder kwam ze in 1981 naar Duitsland voor een opleiding aan de Hochschule für Musik. Vervolgens was ze een paar jaar verbonden aan het Theater am Marienplatz (TAM) in Krefeld. Kenmerkend voor dit theater was dat de leden afwisselend in alle functies werkten: acteur, decorbouwer en regisseur. In 1988/89 voltooide ze haar opleiding aan de Jan van Eyck Academie. Sindsdien beschouwt ze Maastricht als haar thuisbasis. Met de expositie Het verkeerde moment op de juiste plek / The Right Moment at the Wrong Place bij De Paviljoens in Almere laat ze zien wat ze bedoelt met haar uitspraak: “I am interested in the person as a translator of a message: the misinformer or in-betweener. This whole ‘in-betweening’ subject interests me a lot, because it is exactly at this point that you move the meaning in another direction.”  

Ingrepen in de ruimte

Drie van Kinoshita’s werken zijn ingrepen in de ruimte waarin ze de rol van de bezoeker aan de orde stelt. Chinese Whispers (2007-2011) is gebaseerd op het doorfluisterspelletje waarbij opeenvolgende personen een zin aan elkaar doorfluisteren die bij de laatste persoon door misinterpretaties, niet goed verstane of verkeerd begrepen woorden, volkomen anders luidt dan de oorspronkelijke zin. Langs de wanden van een van de zalen heeft Kinoshita twee rijen met een soort open telefooncellen neergezet, waarin door schrijvers en filosofen ingefluisterde zinnen en simultaanvertalingen daarvan door speakers zijn te horen. De bezoeker moet als luisteraar van speaker naar speaker lopen om alle verbasteringen tot het einde te kunnen volgen.

De lange houten Engawa in de volgende zaal houdt het midden tussen een bank en een podium. Het doet denken aan het tussenpodium van het Japanse Noh en Kabuki theater, dat het eigenlijke podium scheidt van de zaal. Als bezoeker kun je erop gaan zitten of even als acteur een geïmproviseerde act opvoeren. Als amateur-acteur sta je even op de juiste plek, op het podium dat de toeschouwers scheidt van de professionele acteurs.

In weer een andere zaal heeft Kinoshita de ruimte opgedeeld in verschillende ruimten: een geblindeerde donkere expositieruimte die geschikt is voor vertoning van een videofilm, een ruimte waaruit een stuk wand, inclusief de deur is gezaagd, die ergens anders weer een plek heeft gekregen. Deze ruimte biedt onderdak aan Staubstelle, waarover later meer. En tot slot twee ruimten die zijn gescheiden door een wand met gat, waarnaast zich een smalle gang bevindt waardoor de bezoeker van de ene naar de andere ruimte kan lopen. Het gat had eigenlijk plaats moeten bieden aan Ongeprepareerde panoramaspiegel. Maar Kinoshita besloot het gat leeg te laten. Een geniaal besluit, waardoor het gat in de wand veranderde in een ingreep binnen de ruimtelijke ingreep van twee ruimten met gang. Van veraf is het voor bezoekers onmogelijk om de diepte peilen van de lege ruimte die je door het gat ziet. Pas als medebezoekers door de gang die tweede ruimte ingaan en achter dat gat gaan staan, functioneert het werk: bezoekers kijken naar elkaar, zijn tegelijk kijker en bekekene. Als ze daarna zelf in de tweede ruimte achter het gat gaan staan, werkt het gat als een lens, die ze een terugblik, en daarmee een nieuwe kijk, gunt op Staubstelle in de voorgaande ruimte.

Wilt u het hele artikel lezen, neem dan een abonnement, of vraag een proefnummer aan.  

Suchan Kinoshita Het verkeerde moment op de juiste plek / The Right Moment in the Wrong Place, Museum De Paviljoens, Almere, 17 april t/m 25 september 2011, www.depaviljoens.nl

Comments