Tom Claassen

De ernst in het dubbelspel van Tom Claassen

Ooit had het verkrijgen van een retrospectief in een museum de dubbelzinnige lading van toegekende eer met de sinistere ondertoon van een aangekondigde dood. Tom Claassen is pas halverwege de veertig en de terugblik kan niet anders dan een tussenstand zijn. Het retrospectief in kunsthal KAdE in Amersfoort lijkt eerder bedoeld te zijn om de carrière van de beeldhouwer een stevige boost te geven. Op weg naar een notering in de top vijf van toonaangevende kunstenaars.

Door Antonie den Ridder  

Een kleine, potige man staat naast een groot paard op het plein voor de Amersfoortse kunsthal KAdE. Het paard is kolossaal en breed, maar de zwaartekracht vergt haar tol. De bolle buik lijkt naar de grond te trekken en de huid slobbert om de poten. De nietige gestalte van de kunstenaar laat het beeld nog groter lijken. Hij is beweeglijk en energiek, terwijl hij tot op het laatste moment voor de preview zijn tentoonstelling in de kunsthal op orde probeert te krijgen. Tom Claassen werd geboren in 1964 in Heerlen, volgde een opleiding aan de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda en woont en werkt momenteel in Denemarken. Al snel na zijn afstuderen werden de kwaliteiten van zijn beelden erkend en een topgalerie als Fons Welters heeft zich al snel over hem ontfermd. Maar dat niet alleen, want het soort kunst dat Tom Claassen maakt, bleek ook nog eens bijzonder geschikt te zijn voor de openbare ruimte. Het eerdergenoemde paard, eerder geplaatst in Utrecht, een kudde betonnen olifanten naast de A27 en een nijlpaard in Amsterdam-IJburg. En dan hebben we het nog maar niet over mussen, konijnen en andere exponenten van de dierenwereld in andere delen van Nederland. Toch doen we Claassen onrecht, wanneer we hem vastprikken op de beeldvorming van nijvere dierportrettist. In een alternatieve gedachtegang ligt de werkelijke thematiek van de beeldhouwer op een veel abstracter niveau. De beesten vormen dan een verhullende manoeuvre om zich toegang te verschaffen tot de publieke ruimte en het opdrachtencircuit. Pendelend tussen die twee invalshoeken, vraag ik Tom Claassen naar zijn visie op de openbare ruimte.


Lees meer in Beelden 2#2010. Neem een abonnement of vraag een proefnummer aan.
Comments