Van ledscherm naar mediafacade

Van ledscherm naar mediafacade. 
Digitale kunst in de openbare ruimte

Meer en meer worden in navolging van wereldsteden ook in nederlandse grote steden billboards door  beeldschermen vervangen. De ledtechniek van de afgelopen jaren heeft de vlucht naar voren van nieuwe media in het publiek domein enorm vergroot. Inmiddels heeft ook de kunstwereld het beeldscherm in de openbare ruimte omarmd en heeft een groeiend aantal hedendaagse kunstenaars hun arsenaal uitgebreid met bewegend beeld en geluid. Het heeft er de schijn van dat de dynamische en op interactie en communicatie gerichte kunst in zekere zin de statische sculptuur van het toneel dat openbare ruimte heet, weet te verdringen. 

Door Tine van de Wijer

Op 22 april jl. organiseerden de twee culturele instellingen SKOR en het Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur BKKC (voorheen NBKS) tegelijkertijd (lang leve de communicatie!) een symposium over de betekenis en de mogelijkheden van mediakunst in de openbare ruimte. 

De aanleiding voor het symposium Van ledscherm naar mediafacade bij BKKC in Tilburg was het onlangs in Tilburg geplaatste kunstwerk Between Me & You van Martin & Inge Riebeek. Zoals het er nu naar uitziet zal dit voorlopig een van de laatste  kunstwerken zijn waar Tilburg opdracht toe zal geven. In het kader van de bezuinigingen zal de komende jaren het op een visie van Ole Bouman geïnspireerde en even spraakmakende als toonaangevende Tilburgse KORTbeleid waarbij kunst een integrale rol speelt in het maatschappelijke proces, niet langer worden uitgevoerd. Het KORTbeleid leidde enerzijds tot grote waardering alom in het land als dat het vrijwel minstens zoveel maatschappelijke en vooral politieke consternatie in de stad zelf teweeg wist te brengen. Kritiek en waardering streden om het hardst en dat was een prima zaak voor het culturele debat. Hoe treurig de politieke beslissing ook is om de financiering van een vernieuwend en toonaangevend kunstbeleid niet langer voort te zetten: het is prijzenswaardig dat de provinciale organisatie BKKC ruimte weet te scheppen om te reflecteren over de kansen die de z.g. nieuwe media bieden voor toepassing in het publieke domein.

Lees meer in Beelden 2#2010. Neem een abonnement of vraag een proefnummer aan.  

Comments